16 مه 2023- پژوهشگران در مطالعه‌ای که اخیرا در مجله ی Obesity منتشر گردید، نشان دادند که درمان با آنالوگ‌های پپتید-1 شبه گلوکاگون (GLP-1) ممکن است عملکرد سلول‌های کشنده طبیعی(NK)  را در افراد چاق بازیابی کرده و به توانایی آنها در مبارزه با سرطان کمک کند. یافته های این مطالعه در سی امین کنگره اروپایی چاقی در 20 مه در دوبلین ارائه خواهد شد.

چاقی با افزایش مرگ و میر ناشی از عفونت ویروسی و سرطان همراه است. سلول‌های قاتل طبیعی خون محیطی در افراد چاق، معیوب هستند. نویسندگان نوشتند: مطالعه ما نشان داد که آنالوگ‌های GLP-1 می‌توانند عملکرد سلول‌های کشنده طبیعی از جمله توانایی آنها در کشتن سلول‌های سرطانی را به آنها بازگردانند.

در این مطالعه، سماگلوتاید(از گروه دارویی آنالوگ های GLP-1) عملکرد سلول های NK را بهبود بخشید، که با تولید اینترفرون-گاما و گرانزیم B و سمیت سلولی اندازه گیری شد. علاوه بر این، نتایج این تحقیق، افزایش فعالیت در محور متابولیکی CD98-mTOR-glycolysis را نشان داد که برای تولید سیتوکین توسط سلول NK ، حیاتی است.

تحقیقات قبلی نشان داده است که افراد چاق دارای سلول‌های کشنده طبیعی معیوبی هستند و ظرفیت تولید سیتوکین توسط آنها کاهش می‌یابد، محققان می‌گویند: این احتمال وجود دارد که تغییرات در فعالیت سلول‌های NK محیطی به چند بیماری از جمله افزایش خطر سرطان در افراد چاق کمک کند.

دکتر Conor De Barra، و همکارانش از دانشگاه Maynooth در کانتی کیلدر در ایرلند، به بررسی تاثیر درمان با آنالوگ های طولانی الاثر GLP-1- که یک درمان موثر برای چاقی هستند- بر بازیابی عملکرد سلول های NK در افراد چاق، پرداختند.

در گروهی متشکل از 20 فرد چاق، محققان تاثیر شش ماه درمان یک بار در هفته با سماگلوتید را بر عملکرد و متابولیسم سلول‌های کشنده طبیعی انسان با استفاده از سنجش سمیت سلولی، سنجش‌های ایمونوسوربنت مرتبط با آنزیم (ELISA) و فلوسیتومتری مولتی کالر بررسی کردند.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

· در افراد چاقی که درمان GLP-1 را دریافت کردند، عملکرد سلول‌های کشنده طبیعی بهبود یافت، که با سمیت سلولی و تولید اینترفرون گاما/گرانزیم B اندازه‌گیری می‌شود.

· این مطالعه افزایش فعالیت در محور متابولیکی CD98-mTOR-glycolysis را نشان می دهد که برای تولید سیتوکین توسط سلول NK حیاتی است.

· بهبود عملکرد سلولهای NK گزارش شده، مستقل از کاهش وزن افراد بود.

این نتایج نشان می‌دهند که عملکرد سلول‌های NK در افراد چاق پس از درمان با آنالوگ پپتید-1 شبه گلوکاگون بازسازی می‌شود. درمان باGLP-1 ، متابولیسم سلولی سلول های کشنده طبیعی را در این بیماران افزایش می دهد. این پیشرفت های مرتبط با درمان در سلول هایNK ، مستقل از کاهش وزن بودند.

نویسندگان نتیجه گیری کردند که ترمیم مستقیم تولید سیتوکین و متابولیسم سلول های NK درافراد چاق با درمان GLP-1 ممکن است به مزایای کلی این دسته از داروها افزوده شود.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/glp-1-analogues-may-fight-off-cancer-in-people-with-obesity-111465